Mtricht Gids
Totaal - Buurten
Eten/Drinken - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z 

Mtricht.com

Maastricht EU-region: Think Global, Act Local

Het door inwoners van de Maastrichtse wijken Nazareth, Wittevrouwenveld en Wyckerpoort voorgedragen burgerinitiatief is door de gemeenteraad van Maastricht geaccepteerd.

De plannen voor sloop van enkele honderden woningen en herinrichting van de zogeheten Vogelaarwijken langs en bij de A2 komen in mei op de agenda van de gemeenteraad. Eerder al had het stadsbestuur de actiegroep middelen toegezegd om de sloopplannen door eigen deskundigen te kunnen laten toetsen.

Tags: A2, Nazareth, vogelaarswijken

Weergaven: 67

Berichten bij dit onderwerp

ben vanmorgen langs de plek gekomen waar de kerk heeft gestaan.
trieste vertoning
alleen de toren staat er nog.
Jep de toren en de doop kapel.
Maar nu was het de bedoeling dat het oude overgebleven glas en lood gebruikt zou worden in het nieuwe gebouw maar blijkt dat er op een nacht iemand is geweest die het glas en lood uit de beton heeft staan te hameren? zelfs het glas en lood dat nog in de doopkapel zat is weg.
Ik vind het een vreemd verhaal dat dan niemand dat hoort.
Zeker al als er een frituur is die tot laat open is en omwonende mensen.
Toen ze het glas en lood aan het uithameren waren wat weg gegeven werd aan bewoners kon je het getimmer horen en nu blijkbaar niet en dat in de avond of snachts?
Vreemde zaak...
tuurlijk jammer van kerk
maar er komen wel gelukkig seniorenwoningen voor terug
welke ook Nazareth goed kan gebruiken denk ik zo

wat vreemd vond was dat wel het glas in lood veillig was opgeborgen
dat wederom gebruikt zal worden in de "herbouw" aldaar.
iemand aardig zak centje verdient :-))
Ik kan de afbraak opzich wel begrijpen want de kerk werd nog maar weinig bezocht.
Als er dan niks nieuws inkomt dan zal deze verpauperen en blijven onderhouden kost gewoon geld.
Toch denk ik dat er andere mogelijkheden waren maar goed ..deze keuze is het geworden en het is niet anders.

Dat er nu senioren appartementen voor terug komen vind ik helemaal goed.
Voor nu nog kort bij de winkels en bushalte maar hoop niet dat de mensen vergeten dat de winkel straks in Limmel is.
Maar verder wonen er veel oude mensen in de wijk (dat toch alweer aangeeft dat mensen er graag blijven wonen) dus voor die mensen is het helemaal goed plan.

Toch zou ik ik niet zijn als ik geen "maar" heb :-)
Maar wat ik nu dus krom vind is dat de bouwvereniging aangeeft dat Nazareth is aan het vergrijzen. (als een van de klachten) En dan komen met senioren appartementen?ook weer vreemd vind ik.
Bouwsubsidie Maastricht, Margraten en Valkenburg

In Maastricht en omgeving komen zeven bouwprojecten in aanmerking voor een nieuwe landelijke subsidieregeling: vijf in Maastricht zelf, een in Valkenburg en een in Margraten.
In totaal gaat het om 96 woningen in Maastricht (onder meer in Caberg en Nazareth), 22 in Margraten (Sprinkstraat) en 18 in Valkenburg (Broekhem). De bijdrage bedraagt ongeveer 10.000 euro per woning.
In heel Limburg wordt met het geld geprobeerd 51 stilgelegde of vertraagde nieuwbouwprojecten vlot te treken, bijna duizend woningen in totaal.
een beetje history over Nazareth lijkt me ook wel leuk

http://www.kerkgebouwen-in-limburg.nl/view.jsp?content=698
dit lijkt me toch wel goed nieuws voor Nazareth

Sloop Nazareth van de baan

Geplaatst op 10 November 2009

Woonpunt ziet af van de sloop van 342 sociale huurwoningen in de wijk Nazareth. Dat blijkt uit de definitieve wijkontwikkelingsplannen (WOP) voor de wijken Nazareth/Limmel en Wittevrouwenveld/Wyckerpoort die deze week gepresenteerd zijn.

In de wijken Nazareth, Wittevrouwenveld, Limmel en Wyckerpoort in Noordoost-Maastricht worden de komende jaren in totaal zo’n 500 woningen gesloopt, waarvoor zo’n 350 nieuwe en ruimere woningen zullen terugkomen. Daarmee worden 150 woningen minder gesloopt dan in de conceptplannen. De woningen die blijven staan, zullen worden gerenoveerd.

In Wittevrouwenveld wordt het merendeel van de vooroorlogse woningen aan de Stadhoudersstraat, Tillystraat en Mondragonstraat gesloopt.

De gemeente wil met de plannen een ‘groen stadsrandmilieu’ creëren in Noordoost-Maastricht, ‘wat nu nog arbeiderswijken uit de jaren 50 zijn’. “In de komende tien jaar willen we een totaal ander milieu realiseren”, aldus wethouder Wim Hazeu.

Buurtorganisaties reageren met gemengde gevoelens op de plannen. “We zijn deels tevreden met het plan”, zegt Imco Goudswaard namens buurtplatform Wittevrouwenveld Actief. “We vinden het jammer dat de plannen voor de sloop aan de Tillystraat op het laatste moment zijn toegevoegd. Dat had aan de voorkant moeten gebeuren. We voelenm ons niet altijd serieus genomen; de communicatieverstrekking was vaak éénrichtingsverkeer vanuit de gemeente.”

Met het presenteren van de WOP’s gaat ook de inspraakprocedure in. Deze duurt twee weken. De wop’s worden zaterdag 14 november aan de bewoners gepresenteerd. Het WOP Limmel/Nazareth wordt van 10:00 tot 14:00 uur in Buurtcentrum Nazareth aan het Miradorplein 39 gepresenteerd. Het WOP Wittevrouwenveld/Wyckerpoort is van 15:00 uur tot 19:00 uur in het Trefcentrum aan de Edisonstraat 4 aan de beurt.

Frank Benneker
Grootschalige sloop Nazareth gaat niet door

Woningcorporatie Woonpunt ziet af van grootschalige sloop in de Maastrichtse Vogelaarwijk Nazareth, waar 342 sociale huurwoningen zouden worden afgebroken.
Na buurtprotest en overleg met bewoners is besloten om tien jaar uit te trekken om de wijk groener en ruimer van opzet te maken. Het voornemen is nu om ongeveer honderd woningen in Nazareth-noord te slopen. Natuurlijk verloop en vrijwillige medewerking van de bewoners worden de basis van het saneringsplan. De ongeveer 240 huizen die niet worden afgebroken, krijgen een opknapbeurt.

Gepubliceerd op: 10.11.09 15:06, bijgewerkt op: 10.11.09 15:11
Fugazi zei:
Ik kan de afbraak opzich wel begrijpen want de kerk werd nog maar weinig bezocht.
Als er dan niks nieuws inkomt dan zal deze verpauperen en blijven onderhouden kost gewoon geld.
Toch denk ik dat er andere mogelijkheden waren maar goed ..deze keuze is het geworden en het is niet anders.

Dat er nu senioren appartementen voor terug komen vind ik helemaal goed.
Voor nu nog kort bij de winkels en bushalte maar hoop niet dat de mensen vergeten dat de winkel straks in Limmel is.
Maar verder wonen er veel oude mensen in de wijk (dat toch alweer aangeeft dat mensen er graag blijven wonen) dus voor die mensen is het helemaal goed plan.

Toch zou ik ik niet zijn als ik geen "maar" heb :-)
Maar wat ik nu dus krom vind is dat de bouwvereniging aangeeft dat Nazareth is aan het vergrijzen. (als een van de klachten) En dan komen met senioren appartementen?ook weer vreemd vind ik.

zoals we in de krant hebben kunnen lezen
KOMEN er inderdaad seniorenflats.
alleen ze zijn voor jan met de pet niet te betalen
zo als altijd van de regen in de druip
ton.

RSS

Volg Mtricht

TWITTER

FACEBOOK

© 2012   Gemaakt door Mtricht.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden