Mtricht Gids
Totaal - Buurten
Eten/Drinken - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z 

Mtricht.com

Maastricht EU-region: Think Global, Act Local

Straatartiesten vergunningvrij! Ook Maastricht!!

Jupijn Haffmans, raadslid voor Amsterdam Anders/ De Groenen, vindt dat straatartiesten gewoon hun kunsten moeten kunnen vertonen, ongeacht waar ze vandaan komen. De gemeenteraad liet eerder weten een motie in die richting te willen steunen. Vanavond heeft Burgemeester Cohen in de commissie voor algemene zaken toegezegd de vergunningplicht op te willen heffen.

Straatmuzikanten mogen, anders dan straatartiesten, wel zonder vergunning optreden. Amsterdam Anders/ De Groenen ziet geen enkele reden voor een onderscheid tussen deze groepen, de vrijheid van expressie moet voor iedereen gelden. Sinds de vreemdelingenwet van 2001 is het voor mensen zonder papieren of van buiten de EU niet mogelijk om deze vergunning te krijgen. Haffmans: ‘Amsterdam heeft een internationale allure, daar horen internationale straatartiesten bij. Een verplichte vergunning helpt de vrije en open uitstraling van Amsterdam natuurlijk niet. Daarom zijn we zo blij nog deze zomer straattheater te kunnen zien van artiesten van over de hele wereld.’

Op 5 september 2004 demonstreerde een flinke groep straatartiesten op de Dam om hun rechten op te eisen. Amsterdam Anders/ De Groenen goot dat in een praktisch voorstel, ‘Kunstenaars in de kou’, dat 31 oktober in de gemeenteraad is besproken. Daar gaf een raadsmeerderheid te kennen wel wat te voelen voor het voorstel. Vanavond liet Cohen weten eventuele regels omtrent het straattheater te willen regelen in de A.P.V., zoals Amsterdam Anders/De Groenen had voorgesteld. Op deze manier zijn vergunningen niet meer nodig. Haffmans: ‘Het is soms erg moeilijk een regel minder te krijgen, laat staan een hele vergunningplicht. Bovendien lijkt het in deze tijd niet erg hip om open te staan voor buitenlanders zonder veel geld. Amsterdam mag trots zijn op deze herwonnen vrijheid!’

Weergaven: 99

Berichten bij dit onderwerp

John van Kooten zei:
Fugazi zei:
Ik vind eigenlijk dat een artiest sowieso nergens voor een deur zou moeten spelen (of direkt ernaast).
Op de eerste plaats vind ik dan wel dat kunstuiting moet mogen maar dat het nietopgedrongen moet worden.
Op de 2de plaats vind ik dat dit het wandel verkeer kan ophouden en het dus nog eens drukker kan maken.
En ik vind dat er best plaatsen mogen aangewezen worden waar iemand zijn kunst mag uiten zoals eerder al iemand zei,OLV-plein,bij de mestreechter geis,markt etc dus daar waar het niemand in de weg staat.

Tja, eigenlijk is dit een moeilijk punt. Enerzijds ontstaat er wel enige hinder door optredende artiesten. Anderzijds is het ook zo dat deze een zekere "magneet" functie hebben. Een artist, muzikant of draaiorgel voegt ook een stukje gezelligheid toe aan de winkelstraten. Dus een wikelstraat waar je graag in loopt! Het liefst hebben de winkeliers wél artiesten in hun straat maar dan het liefst vóór de deur van de concurrent. Nee, er zijn zowel economische voordelen als nadelen aan en ik denk dat het onder de streep niet veel uitmaakt. Dus laat de artiesten rustig hun kunsten vertonen het houdt de stad levendig en gezellig. De gezelligheid van Maastricht trekt wekelijks duizenden kooptoeristen!

Ik ben het er zeker mee eens dat het bijdraagt aan het levendig houden van de stad.
Daarom zou er misschien de optie kunnen zijn dat een artiest bijvoorbeeld niet langer dan 1 uur op 1 plek mag blijven spelen.(voorbeeld)
Dat word weer anders natuurlijk als het om een groter iets gaat als ruben met zijn poppenkast,of van die krijt kunstenaars etc.
ton zei:
ik denk dat die regel er al is dat ze maar een bepaalde tijd op een plaats mogen
.

Ja, dit is inderdaad in de verguning geregeld.
Ruben heeft na alle jaren dat hij op het Onze Lieve Kinderen-plein groot en klein amuseerde zijn plek verdient op het Onze Lieve Vrouwe-plein. Dat staat wat mij betreft helemaal buiten de andere discussies over straatartiesen. Dat een en ander misschien geregeld moet worden kan zijn maar er zijn altijd uitzonderingen die de regel(s) bevestigen. Ruben is er naar mijn idee zo een.
Ik gun Ruben van harten zijn plaats op het OLVplein maar niet op deze manier...............Uitzonderingen daar moeten we juist van af. Dat werkt de willekeur weer in de hand en men kan dan later daar weer op terug komen. Nee, het moet voor Ruben GOED gereld worden zodat Ruben ook zekerheid heeft. Ruben is kleine-ondernemer en voor elke ondernemer is het belangrijk te weten waar je aan toe ben. Het "gedogen" is politiek gezien het gemakkelijkste maar dat plaatst Ruben (en zijn collega's) in een permanent onzekere situatie. Ik zie ook niet waar het probleem zit om dit te regelen. Ruben en zijn poppenkast zijn niemand tot last en dat is in de loop der jaren bewezen. Er ontstaan voor zijn poppenkast geen; zuippartijen, vechtpartijen, volksoplopen, rellen, dreigend oorlogsgeweld..............niks van dit alles. We hebben het over een Poppenkast en een groep kleuterjes. Ons "wijs stadsbestuur" kan hier niks voor regelen........maar ze regelen wel dingen die vele miljoenen kosten.............Wie begrijpt het?

RSS

Volg Mtricht

TWITTER

FACEBOOK

© 2012   Gemaakt door Mtricht.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden