Mtricht.com

Maastricht EU-region: Think Global, Act Local

Ik heb via de WMO een Persoonsgebonden Budget gekregen voor thuishulp.

Via Per Saldo kan men hulp krijgen met het budget:

http://www.pgb.nl/showpage.php?pa=878&menu=1,683

Weergaven: 42

Berichten bij dit onderwerp

Via

kan men hulp zoeken.......

http://www.zoekpgbzorg.nl
Laat u niet verrassen door de eigen bijdrage 2008!

Per 1 januari 2008 is de AWBZ-WMO overgangsregeling voor hulp bij het huishouden beëindigd. Vanaf die datum klopt iedereen voor hulp bij het huishouden aan bij de gemeente. Het blijkt regelmatig voor te komen dat gemeenten zo’n hoge eigen bijdrage vragen dat er voor budgethouders geen reden meer overblijft om een PGB aan te vragen voor hulp bij het huishouden. Per Saldo is daarom voorstander van een netto pgb.

Hoogte eigen bijdrage
De gemeenten hebben de vrijheid om zelf het maximale percentage eigen bijdrage vast te stellen. Betaalde u in de AWBZ voor hulp bij het huishouden nooit meer dan 60% van de huishoudelijke hulp zelf en kreeg u altijd minstens 40% van het geïndiceerde bedrag, nu kan dat, afhankelijk van de gemeente waarin u woont, oplopen tot het gehele bedrag dat de gemeente uitkeert op grond van de indicatie. Dit geldt ook voor hulp in natura.
Vooral bij een lage indicatie (klasse 1 en 2) moeten budgethouders al gauw hun hele PGB voor hulp bij het huishouden terugbetalen.
Voor budgethouders die naast een PGB in de Wmo ook een PGB in de AWBZ hebben, kan er nog enige verlichting zijn. De eigen bijdrage Wmo mag samen met de eigen bijdrage AWBZ nooit hoger zijn dan de maximale eigen bijdrage (voor bedragen zie tabel hieronder).

In de praktijk

Een alleenstaande vrouw met een lichamelijke beperking woont zelfstandig. Zij kan zich prima redden, maar het lukt haar niet zelf haar huis schoon te maken. Haar inkomen is ongeveer € 20.000 bruto per jaar. Dat is nog geen 1.700 bruto per maand en netto een stuk lager.
De gemeente heeft haar geïndiceerd voor huishoudelijke hulp klasse 1 (HH1). Zij krijgt daarvoor € 14 per week, dus 56 euro per vier weken geleverd. De maximale eigen bijdrage voor een alleenstaande bij dit inkomen, dus voor deze mevrouw bedraagt € 59,37 per vier weken. Deze budgethouder moet dus het gehele bedrag weer terugbetalen.

Uiteindelijk heeft zij besloten het PGB terug te storten en in het informele circuit naar een betaalbare hulp te zoeken. De hoogte van de eigen bijdrage, alle rompslomp rondom het innen daarvan en de volledige verantwoordingsplicht aan de gemeente, stonden voor haar niet in verhouding tot de voorziening.

Bruto of netto PGB
Een gemeente mag zelf kiezen of zij het PGB bruto of netto uitkeert.

Bruto pgb

Als u een bruto budget krijgt dan stuurt het CAK-BZ (Centraal Administratie Kantoor Bijzondere Ziektekosten) aparte acceptgiro’s waarmee u uw eigen bijdrage zelf moet betalen. Omdat de eigen bijdrage gelijk kan zijn dan wat u van de gemeente ontvangt, moet u zelf nagaan wat u overhoudt. Dit geldt ook voor mensen die hulp in natura krijgen.
Voor budgethouders geldt dat als zij hun pgb niet geheel in een jaar besteden, zij bij de gemeente over het afgelopen jaar een teruggave van te veel betaalde eigen bijdragen moeten vragen.

Netto pgb

Als uw gemeente heeft gekozen om uw PGB netto uit te keren, dan geeft het CAK-BZ aan de gemeente de hoogte van de eigen bijdrage door. De gemeente brengt de eigen bijdrage in mindering op het PGB en keert dit vervolgens netto uit. U ziet in een oogopslag wat de gemeente uitkeert en voor u betekent het dat u zelf bepaalt hoeveel u bijlegt in de kosten van de hulp.

Per Saldo wil netto pgb

Per Saldo vindt dat alle gemeenten de netto pgb variant moeten voeren. Het geeft u snel inzicht in wat u krijgt en het gaat op eenzelfde manier als in de AWBZ. Voordeel voor de gemeente is dat het bedrag aan eigen bijdragen volledig in haar kas blijft waardoor de gemeente de eigen bijdragen opbrengst voor 100% realiseert. Bij de bruto variant zijn er altijd acceptgiro’s die niet betaald worden. De kosten van de incasso die het CAK maakt zal het CAK doorberekenen aan de gemeente.
Het enige wat de gemeente aan activiteit moet doen is de eigen bijdrage die het CAK vaststelt aftrekken van het pgb bedrag. Dat zal minder werk zijn dan in de bruto variant waarbij de gemeente een jaar later het werkelijk bestede pgb moet vaststellen en de teveel ontvangen eigen bijdrage moet terugstorten.

Informeer bijtijds!

Veel gemeenten keren echter niet netto maar bruto uit. Is dat ook bij u het geval, dan krijgt u van het CAK-BZ iedere vier weken (periode) een factuur om uw eigen bijdrage mee te voldoen. Als u voor het eerst hulp krijgt, kan de eerste acceptgiro wel enige maanden uitblijven. Ook kan het zijn dat u een voorlopige eigen bijdrage wordt opgelegd.
Deze voorlopige bijdrage is het bedrag dat bij het minimum inkomen hoort (16,80 of 24,20). Heeft u echter enig inkomen boven het minimum, dan moet u gaan sparen voor de naheffing.
Per Saldo raadt u daarom aan zelf vroegtijdig de hoogte van uw eigen bijdrage uit te zoeken, zodat u niet voor verrassingen komt te staan. U kunt een indruk krijgen van uw eigen bijdrage op www.pgb.nl, ga naar AWBZ of WMO en kies voor eigen bijdragen.

Onderstaand overzicht geeft u ook een indruk.

http://www.pgb.nl/showpage.php?pa=570

Uw eigen bijdrage in 2008 bij klasse 1 of 2 hulp bij huishouden I
De geleverde bedragen zijn voorbeeld. Als bedrag een kleur heeft is de eigen bijdrage hoger dan u aan hulp krijgt

Wat een uitgezoek voor een beetje hulp.
Controleurs houden regio-taxi in de gaten

Heerlen en Kerkrade gaan undercover controleurs inzetten in de regio-taxi's. Senioren en gehandicapten die vaak gebruik maken van de regio-taxi worden voor deze speciale missie benaderd.

De gemeentes zijn niet tevreden over prestaties van Veolia die het regio-taxi vervoer regelt. Chauffeurs komen te laat of helemaal niet opdagen. Ook worden klachten van passagiers niet goed genoeg afgehandeld. Veolia belooft beterschap en heeft een plan van aanpak gepresenteerd.
marjo le comte zei:
Controleurs houden regio-taxi in de gaten

Heerlen en Kerkrade gaan undercover controleurs inzetten in de regio-taxi's. Senioren en gehandicapten die vaak gebruik maken van de regio-taxi worden voor deze speciale missie benaderd.

De gemeentes zijn niet tevreden over prestaties van Veolia die het regio-taxi vervoer regelt. Chauffeurs komen te laat of helemaal niet opdagen. Ook worden klachten van passagiers niet goed genoeg afgehandeld. Veolia belooft beterschap en heeft een plan van aanpak gepresenteerd.
Hier hoor je ook vaak van dit probleem. Zou dit ook geen idee zijn voor de Gemeente Maastricht?
De Welzorgwinkel

Jarenlang ging ik naar de Welzorgwinkel naast het spoor voor het kleine onderhoud voor m'n scootmobiel. Ik kon er m'n accu omruilen, banden oppompen, en m'n verzekeringsplaatje laten verwisselen. En ik kreeg er soms een leenscoot als m'n eigen naar de werkplaats moest.

Zo wilde ik maandag er ook m'n accu omruilen, maar de Welzorgwinkel was plotseling gesloten. Geen brief gekregen dat het zou gebeuren, geen afscheid van de meiskes kunnen nemen die me altijd zo vriendelijk hebben geholpen, zomaar dicht!!

Dus alsnog bedankt voor jullie goede zorgen, ik hoop dat jullie inmiddels een nieuwe fijne baan hebben gekregen!!

Ik hoop ook dat het met de telefonische service wat beter gaat lopen, want ik vind de verbinding nogal slecht. Het zou beter zijn als er een directere lijn naar Kerkrade (werkplaats) zou zijn, dan die dat drukke callcenter waar je nu kontakt mee krijgt.

Ben benieuwd hoe dat gaat in de winter met kou en sneeuw als men de reparatie bij je thuis uit moet voeren, maar ik ben erg goed geholpen maandag!!
Deze morgen ben ik naar een vergadering wezen luisteren van de ouderenraad:

http://www.adviesseniorenmaastricht.nl/home.html

Zij vergaderen eens per maand in het oude Stadhuis, en de vergadering is openbaar en wordt in de Maaspost aangekondigd.

Vandaag was het thema armoede onder ouderen, maar ook eenzaamheid en invaliditeit kwam ter sprake. Er waren 2 ambtenaren van Sociale zaken aanwezig, die uitleg kwamen geven hoe er in de toekomst met de WMO zou worden omgegaan.

Agendapunten:

1. opening & mededelingen.
2. gesprek met Peter Jager, manager welzijn & zorg, gem. Maastricht;
a. kennismaking;
b. coalitieakkoord;
c. draaiknoppendiscussie Wmo, individuele voorzieningen; (bijlage 1: VNG: Eerste stap naar een gekantelde Wmo-modelverordening;
d. klankbordgroep Wmo (bijlage 2: notitie rond rol, positie en taak van Wmo-raad en Klankbordgroep Wmo)
3. armoede: verdeling taken en inventarisering vragen
• bijlage 3: Verslag Vaesharteltbijeenkomst
• bijlage 4: verkiezingsbijeenkomst d.d. 24 februari 2010; Overzicht themabijeenkomst armoedebeleid;
• bijlage 5: verslag Internationale Vrouwendag
4. activiteiten van commissieleden / werkgroepen. Discussiepunt bij opstelling beleidsplan 2011.
• werkgroep welzijn:
• werkgroep wonen
• werkgroep zorg
5. verslag ASMvergadering 11 februari/11 maart 2010 (Bijlage 6 en 3)
6. overzicht adviezen/uitgaande stukken (bijlage 7)
7. overzicht rooster van aftreden (bijlage 8)
8. inkomende stukken
9. rondvraag / sluiting.

Later als ik het een en ander heb uitgewerkt zal ik hier op terug komen, maar ik kreeg de indruk dat het beleid nog steeds zwevende is.

Na mijn verhuizing vorig jaar had ik het gevoel van het kastje naar de muur gestuurd te zijn, daarom ben ik vandaag hier eens te rade gegaan........

Naast de ouderenraad is er nog een WMO-commissie, de een geeft advies aan de ander.

http://www.wmoraad-maastricht.nl/

RSS

Volg Mtricht

© 2013   Gemaakt door Mtricht.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden