Mtricht Gids
Totaal - Buurten
Eten/Drinken - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z 

Mtricht.com

Maastricht EU-region: Think Global, Act Local

Geert Wilders wordt toch vervolgd voor zijn anti-islamitische uitspraken. Het hof wil daarmee een signaal afgeven, maar celstraf wordt het niet, zeggen deskundigen.

Vond het Openbaar Ministerie (OM) eerder nog dat fragmenten uit Fitna en uitspraken van Wilders door de beugel konden, het hof in Amsterdam bepaalde gisteren anders. Zij wil dat de politicus wordt vervolgd voor discriminatie, aanzetten tot haat en het beledigen van groepen mensen. Ook moet de rechter oordelen over de vergelijkingen die de PVV-voorman maakte tussen de islam en het nazisme.

Een goede zaak, zegt Meindert Fennema, hoogleraar politieke theorie en etnische verhoudingen aan de UVA. "Ik ben het niet met alle argumenten van het hof eens, maar wel met het feit dat Wilders haat zaait en oproept tot geweld."
De grenzen van de vrijheid van meningsuiting zijn sinds de eerste veroordeling van de extreemrechtse politicus Hans Janmaat in 1995 flink opgerekt, zegt Fennema. "Hij werd veroordeeld omdat hij de multiculturele samenleving wilde afschaffen, terwijl dat nu is iets dat een meerderheid van de Tweede Kamer roept. Ook Fortuyn heeft daaraan bijgedragen."

Ik vind dit erg zwak.
Na aantal keren de film fitna te hebben bekeken zie ik geen enkelle vorm van haat zaaien.
Eerder een oproep aan de goedwillende Moslim om de kwaadwillende tegen te werken en de ouderwetse ideeen (vrouwen onderdrukking,homo haat,doden vanuit geloof overweging) niet toe te laten in onze samenleving die juist heel erg botst met deze vorm van denken.

Wilders word nu zelfs belemmert in zijn werk om zijn punten duidelijk te maken.

Geen vrije mening is haat saaien.
Het is niet voor niks dat een groot deel van de bevolking de woorden van Wilders wel accepteren.
Het is wat een groot deel van het volk zelf ook wil zeggen maar moet uitkijken om niet met een mes in je lijf te eindigen zoals bij Theo van Gogh gebeurde.
Zolang de mening onderdrukt blijft zal er van binnen een haat onstaan die ooit hoe dan ook eruit zal moeten.
OOK wat betreft de Moslims die ook een mening hebben...ook deze hebben recht die mening te verkondigen.
Maar juist deze mening vaak verkondigt door de Imams haat zaaiend is tegen over onze bevolking zou juist daar de veroordelingen van een rechter moeten vallen en niet in onze eigen politiek.

Haat zaaien vind ik iets anders dan een mening verkondigen.
Mensen kunnen zelf denken en de keuze maken of ze die mening delen.
Aanzetten om anderen te doden,te mishandellen of te onderdrukken vanuit een geloof valt volgens mij onder haat zaaien en past niet thuis in de Nederlandse samenleving.

Tags: Fitna, Wilders, meningsuiting, vrijheid

Weergaven: 58

Hierop reageren

Berichten bij dit onderwerp

Wilders heeft in veel punten wel gelijk
maar hij brengt het op een "verkeerde manier" naar buiten.

verder scheert hij alle moslims over een kam .
in zijn ogen zijn alle moslims slecht en zouden ook de goede
moslims niet alle werkzaamheden mogen vervullen hier in nederland.

en een geloof moet je buiten de politiek houden
want op elk geloof is wel kritiek uit tespreken.

maar om hem nu tegaan vervolgen vind ik ook niet goed,
misschien helpt dit wel de wijzen van uitspraken verstandiger tedoen .

verder is uit naam van elk geloof nu en in het verleden mensen vermoord

je behoort niemand tebeoordelen op kleur,geloof of herkomst .
je behoort alleen de slechten aan tepakken en niet de goeden
over een kam tescheren
klopt
vooral die zin (verder is uit naam van elk geloof nu en in het verleden mensen vermoord)
nog regelmatig blazen ze zich op, tussen een groep onschuldige mensen.
zulke aanslagen gebeurde ook door katholiek en protestans gelovigen
nog niet zolang geleden.
(Ierland)
zijn daarom nu alle mensen uit Ierland terroristen ??????
dacht het niet .
ook niet iedere moslim is een terrorist.
het woord terrorist is ook niet gevallen
maar ik vindt als je voor je recht strijd dat je dan je onderdrukker moet
aanpakken.
en niet onschuldige mensen.
ieder mens heeft recht om te leven.
ongeacht ras kleur geloof.
het klink allemaal zo simpel op tv in de krant.
maak het maar zelf mee.
OM vervolgt Wilders om anti-islamitische uitspraken

AMSTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie (OM) gaat PVV-politicus Geert Wilders
toch vervolgen voor anti-islamitische uitspraken die hij de afgelopen jaren heeft gedaan.
Het OM doet dat op last van het gerechtshof in Amsterdam, dat woensdag daartoe besloot.
Wilders zelf was totaal verrast door het besluit.
,,Dit is een hele zwarte dag voor mij en voor de vrijheid van meningsuiting. Ik ben erdoor aangeslagen'',
zei hij in een eerste reactie.
Wilders noemt het besluit van het gerechtshof in Amsterdam een ,,aanslag op de vrijheid van meningsuiting''.
Het Tweede Kamerlid moet vervolgd worden voor discriminatie,
aanzetten tot haat en het beledigen van groepen mensen.
Daarnaast moet de strafrechter oordelen over de vergelijking die de politicus trok tussen de islam en het nazisme. Eerder had het OM aangegeven niks strafbaars te zien in Wilders' uitspraken in de Volkskrant,
in een column en in de film Fitna.

Standpunt

Persofficier van justitie Otto van der Bijl wilde nog niet inhoudelijk op de zaak vooruitlopen.
,,We zullen goed kijken naar de motivering van het hof en uiteindelijk op de zitting een standpunt bekendmaken.'' Wanneer de vervolging wordt gestart is ook nog onduidelijk.
Personen die zich bij het gerechtshof in Amsterdam hadden beklaagd over het uitblijven van vervolging van Geert Wilders, zijn blij met de beslissing van het hof.
Advocaat Gerard Spong noemde het goed dat het hof een ,,duidelijke grens''
heeft gesteld aan het recht op de vrijheid van meningsuiting.
Advocate Els Lucas zei ,,opgetogen'' te zijn.
In totaal beklaagden acht partijen zich over de beslissing van het Openbaar Ministerie Geert Wilders niet te vervolgen.
Ik weet het niet zo of Wilders alle Moslims over 1 kam scheert.
Hij doet zelf een oproep aan de Moslims die gediscrimineert worden om de andere Moslims die de koran zo intepreteren dat het slechte gedrag goed gekeurd word er zelf op aan te spreken.
Hij geeft dus de goed willende Moslim als het ware de tip " spreek je eigen volk aan op het slechte gedrag want zij geven ook jou een slechte naam".

Het openbaar ministerie vind ik in dit geval slecht handellen.
Ze hebben de uitspraak uit eigen mening gedaan om Wilders niet te vervolgen.
Dan komen weer van die tuinbroeken aan die denken de wereld te kunnen redden en oogkleppen dragen voor wat om hen heen gebeurd en het Ministerie wijzigt hun eigen denken.
Wilders zou 1 jaar cel kunnen krijgen.
Ik denk dat hij dat niet zal krijgen en denk dat er juist door deze groepen klagers nog meer mensen denken " zie je wel we moeten onze mond maar weer houden...we gaan Wilders steunen".
En dat vind ik helemaal terecht.

De vergelijking die de Wilders trok tussen de islam en het nazisme vind ik ook niet zo een slimme zet.
Dat ligt nou eenmaal gevoelig in Nederland.
Al begrijp ik wel wat hij ermee wil zeggen.
de bedoeling van zijn film.
is uit eindelijk meer winst in zetels
zoals we alle hebben kunnen zien was dit minemaal.
ik denkt dat in de komende tijd de simpatie naar wilders zal toenemen.
omdat mensen dit zien als een rem op vrije meningsuiting.
mocht het ooit zover komen dat hij veroordeelt wordt.
dan is helemaal het hek van de dam.
en zal de party wilders net zo snel stijgen als voorheen Pim fortuin.
MET DANK aan de partyen die aanklagen.
Die zelfde kijk heb ik er dus ook op.
Als ze nou eens gingen inzien dat het tegenspreken juist averechts werkt vooral in een tijd dat er heel veel mensen last hebben van bijvoorbeeld de losgeslagen marokanen dan deden ze zich nog zelf een plezier.
Ik vind het niet erg.
Mijn stem gaat sowieso naar Wilders en dan niet zo zeer vanwegen zijn ideeen wat betreft buitenlanders maar hij heeft nog wel meer goede punten.
Bijvoorbeeld zijn idee wat betreft de belastingen die vaak onzinnig zijn bevallen mij ook wel.
En het tegen werken van de politieken mensen die nu de afgelopen jaren Nederland hebben kapot gemaakt is ook een van de redens dat mijn stem naar Wilders gaat.

Je moet eigenlijk bedenken dat ALS Wilders niet waarmaakt waar hij voor staat hij zo aan de kant ligt.
Dus verliezen doen we er niet mee door op hem te stemmen.
Eerder winnen we een beter politiek of hij het nu wel of niet klaar speelt.
Zolang het paarse maar aan de grond komt is het mij allemaal best.
je zegt dat wilders de goedwillende moslims niet discrimineert ?
waarom mogen dan als het aan hem ligt deze goed willende moslims
dan eigenlijk geen enkele baan krijgen bv als politieman ,bij de gemeentediensten ?
en noem maar op ?
ook al zijn deze moslims al tig jaren hier in nederland en hebben ze
onze normen en waarden overgenomen ?
is dat geen disciminatie?
ik denkt ook dat je niks te verliezen heb en alleen maar
te winnen.
ik ben er nu 65 ik heb 43 jaar op de pvda gestemt
eer ik wakker werd
sinds ze met cda zijn gegaan is het ons veel en veel slechter gegaan
dit jaar krijgt de minima weer flinke financiële opdonders.
een simpel voorbeeld
aow 6,50 euro omhoog.
ziekenfonds 10 euro omhoog.
plus 155 euro eigen bijdrage plus vallen nu de brieven in de bus
wij hebben een foutje gemaakt in 2007 in plaats van terugave
mag u bijbetalen gaat goed zo..(voor jan met de pet)
om over de rest maar te zwijgen.
NAAR mijn mening zijn het allemaal zakkenvullers.
dus jij vind dat een goed beleid ?
dat jij als hij aan het bewind zou wezen bv 10% minder belasting
hoeft tebetalen van met een inkomen van bv 30.000€
en dat iemand met een inkomen van bv 250.000€ inkomen
ook 10% minder belasting gaat betalen ?

dus daarmee zeg je dat jij het niet erg vind dat het verschil
tussen arm en rijk steeds groter word ?
op geld gebied is en zal hij altijd een vvd'r blijven
Jawel dat is wel discriminatie maar (ja ik heb vaak een maar ;) ) ik kan deze manier van discriminatie wel begrijpen.
Ik denk dat Wilders vooral bezig is om het islamiseren tegen te houden omdat ook dit al ver in onze samen leving is ingedrongen.
Bij bepaalde beroepen moet je dan uitkijken dat je daar niemand plaatst die juist kan bijdragen aan de islamisering.
Ook wat betreft politie (ben ik niet helemaal mee eens leg zo uit waarom) kan ik gedeeltelijk wel begrijpen.
Het criminele gedeelte kan hooguit steun krijgen van politie als er iemand komt te staan die ook crimineel is (toevallig dat een oude kennis van mij daar ook aan mee doet).
Ze hebben bijvoorbeeld ook eet tenten die worden gebruikt om geld wit te wassen en dergelijken daarom wil Wilders het in elk geval niet in de gemeente en bij de plitie en dergelijke hebben..uit voorzorg dus.
Waarom ik het gedeeltelijk niet ermee eens ben is dat het een voordeel kan zijn om andere Moslims aan te spreken.
De jongere Moslim luisterd eerder naar een Moslim agent dan naar een Nederlander.(zegt wel weer wat over die Moslim jongeren).

Even voor de duidelijkheid zodat ik dat niet telkens hoef te vermelden.
Ik schrijf gewoon het woord Moslim maar als het om criminele zaken gaat of iets in die richting bedoel ik dus die Moslims die zich daar mee bezig houden dus lang niet alle Moslims.

Antwoorden op discussie

RSS

Volg Mtricht

TWITTER

FACEBOOK

© 2012   Gemaakt door Mtricht.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden