Geert Wilders wordt toch vervolgd voor zijn anti-islamitische uitspraken. Het hof wil daarmee een signaal afgeven, maar celstraf wordt het niet, zeggen deskundigen.
Vond het Openbaar Ministerie (OM) eerder nog dat fragmenten uit Fitna en uitspraken van Wilders door de beugel konden, het hof in Amsterdam bepaalde gisteren anders. Zij wil dat de politicus wordt vervolgd voor discriminatie, aanzetten tot haat en het beledigen van groepen mensen. Ook moet de rechter oordelen over de vergelijkingen die de PVV-voorman maakte tussen de islam en het nazisme.
Een goede zaak, zegt Meindert Fennema, hoogleraar politieke theorie en etnische verhoudingen aan de UVA. "Ik ben het niet met alle argumenten van het hof eens, maar wel met het feit dat Wilders haat zaait en oproept tot geweld."
De grenzen van de vrijheid van meningsuiting zijn sinds de eerste veroordeling van de extreemrechtse politicus Hans Janmaat in 1995 flink opgerekt, zegt Fennema. "Hij werd veroordeeld omdat hij de multiculturele samenleving wilde afschaffen, terwijl dat nu is iets dat een meerderheid van de Tweede Kamer roept. Ook Fortuyn heeft daaraan bijgedragen."
Eerder een oproep aan de goedwillende Moslim om de kwaadwillende tegen te werken en de ouderwetse ideeen (vrouwen onderdrukking,homo haat,doden vanuit geloof overweging) niet toe te laten in onze samenleving die juist heel erg botst met deze vorm van denken.
Wilders word nu zelfs belemmert in zijn werk om zijn punten duidelijk te maken.
Geen vrije mening
is haat saaien.
Het is niet voor niks dat een groot deel van de bevolking de woorden van Wilders wel accepteren.
Het is wat een groot deel van het volk zelf ook wil zeggen maar moet uitkijken om niet met een mes in je lijf te eindigen zoals bij Theo van Gogh gebeurde.
Zolang de mening onderdrukt blijft zal er van binnen een haat onstaan die ooit hoe dan ook eruit zal moeten.
OOK wat betreft de Moslims die ook een mening hebben...ook deze hebben recht die mening te verkondigen.
Maar juist deze mening vaak verkondigt door de Imams haat zaaiend is tegen over onze bevolking zou juist daar de veroordelingen van een rechter moeten vallen en niet in onze eigen politiek.
Haat zaaien vind ik iets anders dan een mening verkondigen.
Mensen kunnen zelf denken en de keuze maken of ze die mening delen.
Aanzetten om anderen te doden,te mishandellen of te onderdrukken vanuit een geloof valt volgens mij onder haat zaaien en past niet thuis in de Nederlandse samenleving.