Mtricht.com

Maastricht EU-region: Think Global, Act Local

Ik ben bezig met een klein werkstuk voor school en hierin moet ik een
promotie/communicatie campagne bedenken voor Maastricht met het thema
Maastricht Europese Culturele Hoofdstad 2015-2018. Deze mag uitgevoerd worden in verschillende europese landen.

Wellicht kan iemand antwoord geven op een aantal vragen.

1. Na een kleine research kwam ik erachter dat Culturele Hoofdstad niet per se
1 stad is maar dat deze meerdere kan bevatten. Dus Maastricht als
culturele hoofdstad is een combinatie van b.v. sittard-geleen, heerlen
etc... ? klopt dit ?

2. Wat is precies het doel van Maastricht Culturele Hoofdstad? Willen ze internationale publiciteit en is het de
bedoeling dat er speciaal bezoekers komen rondom deze periode vanuit
heel europa ?

3. Bij cultureel sterke punten zat ik te denken aan, popcultuur(heerlen, Nieuwe Nor), Pinkpop, Tefaf,kunstacademie,
Gastronomie(restaurants in maastricht), Toneel, Muziek(conservatorium),
Andre Rieu. Wellicht heb jij nog meer suggesties.

Als iemand nog suggesties heeft of verdere informatie dan hoor ik dat graag.

Alvast heel erg bedankt!

Met vriendelijke groet,

Gordon

Tags: culturele, hoofdstad, maastricht

Weergaven: 418

Hierop reageren

Berichten bij dit onderwerp

Onze Ton siert zich met valse bescheidenheid, hij kan goed uit zijn woorden komen en persoonlijk vind ik dat hij vaak heel zinvolle bijdrages levert aan dit forum...................hé Ton!
Hallo Gina,

Ik kan me helemaal vinden in wat je schrijft, vooral het feit dat je van ambtenaren e.d. afhankelijk bent die de regeltjes telkens anders kunnen uitleggen.

Een stuk van de taart opeisen is heel gemakkelijk......maar een stukje van de taart krijgen dat lijkt wel onmogelijk. Je kunt het natuurlijk vragen maar in de praktijk komt je aanvraag ergens op een stapel en hoor je er nooit meer iets van. Het probleem bij de meeste (individuele) kunstenaars en amateurgroepjes is dat zijn niks te bieden hebben. Geen leuke voorstellingen met dineetjes, geen vrijkaarten, geen hapjes en drankjes, geen kadootje mee naar huis, geen VIP-behandelingen geen zgn. studie- of culturele reisjes. geen publiciteit en camera's geen......................ga zo maar door! Het mag niet gezegd worden maar het lijkt wel of beslissingnemers hiervoor gevoelig zijn. Dit "amicaal" zijn voor (aardig zijn voor) beslissingnemers en bestuurders is voor de kleintjes niet weggelegd, je zou het als kleintje kunnen proberen maar je heb grote kans dat het dan uitgelegd wordt als poging tot omkoping, Tja en je snapt wel dat onze uiterst integere beslissingnemers en bestuurders zich niet laten omkopen ............................. -zeker niet met kleine dingen!!!-
Geheel met je eens, Gina... behalve dat wij het volledig verotte systeem niet aan zouden kunnen.
DIT BOLWERK GAAT PLAT!!!

Deze claim ik alvast voor 2018 als zijnde mijn terrein en expertise als aanvaringsdeskundige die zelfs ooit pardoes "vertegenwoordiger van het maatschappelijk middenveld" (!!*!?#!) werd genoemd door provinciale overheidsparasieten: - met dank aan jou:

* 1. de dialoog tussen de vertegenwoordigers van de culturen in Europa en de andere culturen in de wereld te bevorderen;
* 2. de dialoog tussen de culturen van Europa en die van andere delen van de wereld te bevorderen;
* 3. het historisch erfgoed en de stedelijke architectuur en de kwaliteit van het leven in de stad op te waarderen
.

Probleem: Zelfs de "Financial Times" heeft ze niet op een rijtje: openbare wanorde is het gevolg: ft.com/capitalism

Mondiale oplossing: "alles op een rijtje" voor ieder een: "EASY": klap voor de dollar als enige dwarsligger!

Zie je hem hierboven? De geldduivel?

IMF2.org
.
Hieronder een (ouder) stukje over het wel en wee van de ECH Pécs. Dit stukje is afkomstig van de hand van de auteur: Lidewijde de Smet, ik zal mij onthouden van commentaar en er verder dan ook niks aan toevoegen.

Op de website www.pecs2100.hu, fraai vormgegeven naar analogie van www.pecs2010.hu wordt met veel humor en tragiek een alternatief geboden voor de pretentieuze projecten die de oplevering voor volgend jaar waarschijnlijk niet zullen halen. Daarom wordt op Pécs2100, als ironische tegenhanger over wat er mis is in de stad, aan achtergestelde Roma kinderen een studie in Zweden aangeboden, wordt het centrale plein van de stad tot een Chinese markt omgevormd, wordt de regionale wijncultuur bewezen door tweewekelijkse drinkwedstrijden (de grootste nationale alcoholisten zijn te volgen via webcams) en mag Claes Oldenburg een kunstwerk maken van de televisietoren die daarna door de Russen zal worden gebombardeerd! En dat spektakel wordt dan weer live door CNN gepresenteerd. Zo staat de site vol met dit soort van creatieve en wel degelijk 'haalbare' projecten.

Achter deze site schijnt de nep politieke partij De Hond met de Twee Staarten te zitten, opgericht in Szeged in 2004. Deze club volgt met kritische ogen de Hongaarse politiek en presenteert haar mening met venijn en humor in diverse kunstzinnige projecten, zo ook met deze parodie op Pécs 2010. Dat hun mening door veel anderen wordt gedeeld blijkt uit de open brief aan de burgemeester van Pécs Zsolt Páva op het culturele online magazine www.konzervatorium.hu. Zij vragen hem om Csaba Ruzsa, voorzitter van het management van Pécs 2010, te ontslaan. Niet enkel om zijn gebrek aan humor en zelfkritiek, maar vooral naar aanleiding van zijn dreigementen naar straatkunstenaars die grappen maakten over de ontwikkelingen van Pécs 2010. Rusza vindt het allemaal niet zo grappig en wil nu zelfs ook al gerechtelijke stappen ondernemen tegen de schrijvers van deze brief.

Kunnen Hongaren zo slecht tegen kritiek? Toen twee jaar geleden het NRC een pittig artikel publiceerde over het management van Pécs 2010 (Tijn Sadée, 30 mei 2007) was men ontzet, boos en geschrokken en volgde er een zoveelste verandering in het bestuur en management. Daarna kwam er geen merkbare koerswijziging. Maar het is zeker geen Hongaars fenomeen dat het succes van een culturele hoofdstad 100% afhankelijk is van officiële organisaties. Juist de eigen initiatieven van kunstenaars maken - zoals dit jaar in de Oostenrijkse culturele hoofstad Graz - een stad aantrekkelijk. Dit soort van initiatieven zijn er in Pécs ook volop en ze bestaan vaak al langer dan het jaar waarin Pécs tot culturele hoofdstad gekozen werd. Eenmaal geïnstitutionaliseerd, na een aantal jaren van bewezen charme, dragen meerdere collectieven en festivals nu het logo van Pécs 2010. Daar is niks mis mee. Wat wel mis is, is dat de organisatie dermate pretentieuze plannen heeft gepresenteerd waarvan blijkt dat die niet allemaal uitvoerbaar zijn, in ieder geval niet voor 2010. Maar, er valt zeker genoeg te zien en te beleven in Pécs. Dit jaar, volgend jaar en zelfs pas in het jaar 2100!

Tja, kunst en cultuur wat is dat eigenlijk?

De CH Istanbul (Turkije) betrekt o.a een internationale-autorally en de formule 1 races bij haar CH-programma

De CH Essen (Duitsland) maakt het nog bonter, daar is een stuk autobahn (autosnelweg) betiteld als cultureel erfgoed en plaats men, in de regio, boven wat ooit mijnschachten zijn geweest gele luchtballonen.....hiervoor zijn bijna 1000 vrijwilligers opgeleid die de ballonen oplaten en weer neerhalen. De ballonen vallen nauwelijks op en als zedan al opvallen snapt niemand de diepere gedachten erachter.

De CH Pécs (Hongarije) houd het eenvoudig en betiteld haar kleine stadpark tot cultureel pareltje van de stad. Ter ere van de CH heeft het park een grote onderhoudbeurt gekreken en is er nieuwe aanplanting gedaan.

Foto: Centrum Pécs

De CH Pécs is Hongarije; een oude stad met vele huizen en gebouwen in de typische barokstijl waar men (zeker de ouderen) naast Hongaars ook Duits spreekt vandaar dat de stad Pécs ook bekend is onder de naam Fünfkirchen. Over de CH Pécs hoor je weinig, na er naar geïnformeerd te hebben bij diverse Hongaarse collega kunstenaars blijkt dat het CH gebeuren niet erg te leven in Pécs. Meer dan de toevoeging van het CH-logo op affiches lijkt het niet te zijn. Alles dus ook het culturele laven gaat er zo zijn gang eigenlijk zoals altijd. Het park wordt extra aangeschoffeld, de graffity op de muren, waar men zich een jaar geleden nog aan ergerde wordt thans verheven tot kunst en er worden wat kunststellages in de plantsoenen geplaats.

Zeker het is wel een beetje misselijk maken wat men ons allemaal onder de noemer kunst en cultuur wil verkopen. Als Maastricht CH zou worden en ze komen met dergelijke fratsen dan zullen ze daar zeker geen positieve indruk mee achterlaten.....zeker niet bij de burgers van Maastricht die dit alles gaan betalen. Dus als Maastricht Culturele Hoofdstad zou worden moeten we/ze het wel goed doen, dat is geen kwestie van geld doch meer van inspanning en creatieve ideeën...............Ik heb er zo mijn gedachten over!

► Hierop reageren
Arme Gordon
Arme Maastrichtse belastingbetalende burgers....zul je bedoelen (als het allemaal door gaat met de huidige minkukels aan het roer)
John van Kooten zei:
Arme Maastrichtse belastingbetalende burgers....zul je bedoelen (als het allemaal door gaat met de huidige minkukels aan het roer)

in maastricht geloven ze nog te veel in de muppet show
ze worden pas wakker als het te laat is.
elke 4 jaar geloven ze in die mooie sprookjes
in-plaats om eens achteruit te kijken
WAT ze waar gemaakt hebben in die 4 jaar/en ervoor.
slaap zacht..
Enkele beelden uit de ECH Pécs

Het stedelijk park krijgt extra aandacht!

Een van de weinige "kunstwerken" in de openbare ruimte!

Nogmaals kunst in de openbare ruimte. dit "kunstwerk" word elke avond zorgvuldig afgedekt met een zeil!
ECH Pécs

Meer "hoogwaardigheidsbekleders" dan toeschouwers/cultuurliefhebbers. er gebeurd van alles in Pécs maar niemand heeft er weet van, of neemt er maar enige notie van Alhoewel het eens aan het werk zien van Bobo's en Hotemettoten natuurlijk wel iets heel bijzonders is! (dat duurt ook nooit lang!)

Tja Pecs is de kater van de CH nog niet te boven.......Maar hoe zal dat in Maastricht gaan, Het 20 miljoen kostende bidboek is klaar......wordt Maastricht CH en kan Maastricht dit waar maken?

Vandaag bezocht ik weer zo'n voolichtingsmorgen van het organisatiebureau VIA2018 waar verschilende sprekers het woord voerden over "spreken in alle talen"  een van de vier peilers die het CH gebeuren moeten gaan dragen, Het geheel werd zoals gebruikelijk aan elkaar gepraat door Guido Wevers die ook nog en niet onverdienstelijk een stukje mijnwerkershistorie voordroeg uit een boekje. Zijn taal gebruik was gelukkig veel minder wollig dan ik dat tijdens de VIA2018-presentatie heb mogen ervaren. Wellicht ligt dit ook aan het feit dat hij nu met concrete dingen bezig was of wellicht aan het feit dat er geen ruimte was voor dialoog. Het bidbook werd aan het einde uitgereikt aan de bezoekers. Natuurlijk heb ik het 20 miljoen kostende krantje met "gepaste eerbied" in ontvangst genomen. In het bidbook hebben ze er bijna alles bij gesleept, bij sommige dingen kun je wel vraagtekens plaatsen, maar over het algemeen ziet het er goed uit.  

"wordt Maastricht CH en kan Maastricht dit waar maken?"

Deze vragen kunnen pas beantwoord worden als zover is

denk ik .

Antwoorden op discussie

RSS

Volg Mtricht

© 2013   Gemaakt door Mtricht.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden