Mtricht Gids
Totaal - Buurten
Eten/Drinken - A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z 

Mtricht.com

Maastricht EU-region: Think Global, Act Local

Daar dit topic verwijderd is open dit topic weer

omdat er toch wel veel leuke en minder leuken artikelen zijn

waar mensen graag hun mening over geven

Weergaven: 67

Hierop reageren

Berichten bij dit onderwerp

Daar er veel over word gesproken en steeds meer protesten er komen van veel kanten
zoals van politieken partij voor de dieren ,natuur beschermers ,VVM ,sportvissers e,d

als je er veel over hoort vertellen en lezen dan kom je plots toch wel vreemde dingen tegen
zoals wat ton al aanhaalde (zo weining verval 6,5 meter )
maar wat veel vreemder is dat de waterstand van de laatste
5jaar aangeven dat er 5maanden van het jaar een lage waterstand is .
tevens zal men maar een beperkte hoeveelheid water mogen ontrekken uit de maas daar anders
de veiligheid van de scheepvaart in gevaar kan komen .
de opwarming van het maaswater is schadelijk voor miljeu
veel vissen zullen sneuvelen in de centrale ( groenen stroom of rodenstroom ? )

daarbij gaat de aanleg van de vistrap in 2008 kosten 3,1 miljoen volledig verloren .
kosten bouw waterkracht centralen 42 miljoen (zonder tegenslag )
hoeveel Subsidie ze opstrijken word stil gehouden . Waarom ?
de miljoenen die in de visstand van verschillende bedreigden vissoorten ( zalm , forel , barbeel e.d ) zijn gestoken foettie.

gaat het hier werkelijk over schonen energie of gaat het hier over
schonen jaarlijkse subsidie gelden die de betrokken partijen gaan opstrijken .????

Marmaas said:
Ambitieus project zeg. Zeker voor nederland is waterkracht geen grote bron van energie, dus ik vind het wel van lef tonen dat ze dit opstarten in ongunstige economische tijden. Ik ben ook benieuwd wat die andere waterkrachtprojecten waar ze in de text over spreken dan wel niet zijn.

wim zei:
Waterkrachtcentrale Borgharen wordt eindelijk gebouwd
23-02-2010

De waterkrachtcentrale bij de stuw in de Maas in het Limburgse Borgharen wordt dan eindelijk gerealiseerd. Vier partijen - Arbra, International Hydro, Greenchoice en World Improvement Money –gaan samen de waterkrachtcentrale ontwikkelen. De vergunningen hiervoor zijn rond, zo maken de bedrijven vandaagbekend.

De geplande waterkrachtcentrale in Borgharen wordt met een vermogen van 11 MW de grootste waterkrachtcentrale die de afgelopen 25 jaar in Nederland is gebouwd, en een van de drie grootste van Nederland. De investeringssom wordt geschat op zo'n 42 miljoen euro. De centrale heeft een geschatte jaarproductie van 46 miljoen kWh, wat overeenkomt met de energieconsumptie van zo'n 13.000 huishoudens.

Gideon Overwater, mede-oprichter en managing partner van International Hydro, zei: "Tot dusver waren we als International Hydro alleen in Duitsland en Frankrijk actief in de bouw, renovatie en exploitatie van waterkrachtcentrales. Er zijn in Nederland eenvoudigweg weinig mogelijkheden om deze duurzame energiebron te ontwikkelen. Deze kans om als Nederlands bedrijf onze ervaring ook in Nederland in te kunnen zetten maakt dit project voor ons zeer bijzonder.”

Voor de bouw van de waterkrachtcentrale in Borgharen is hele lange adem nodig geweest: in 2001 nog staakte Essent het plan om op dezelfde plek bij de stuw in de Maas een waterkrachtcentrale te bouwen. Dat de plek nu weer in beeld is, is niet onlogisch want hier is het verval on-Nederlands groot: 4,5 meter. Ook nu namen vergunningstrajecten jaren in beslag vanwege onder andere de verplichte visgeleiding. “Dat is nu opgelost. Er wordt bij de centrale een visgeleidingssysteem aangelegd. Momenteel zijn we in afrondende gesprekken met Rijkswaterstaat over de beste opzet en ook over eventuele aanvullende compensatie”, aldus directeur Alex Schoep van International Hydro.

Directeur Anton van der Boom van Arbra is jaren bezig geweest deze vergunningen voor elkaar te krijgen: 'Mijn jarenlange droom om door middel van de ontwikkeling van een waterkrachtcentrale de energiepotentie van de Maas bij Borgharen te benutten wordt steeds meer realiteit. Door de aanvullende ervaring en de organisatorische en financiële slagkracht van mijn nieuwe partners zijn aan onze kant nu alle randvoorwaarden ingevuld om de centrale daadwerkelijk te kunnen realiseren.'

Bron: International Hydro

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
dit zal weer een gehele verandering teweeg brengen in de omgeving

dus toch trol neigingen
onder andere WAAR STAAT DAT

(zoals wat ton al aanhaalde. ) (zo weinnig verval 6.5 meter..) weinig !!

wim said:
Daar er veel over word gesproken en steeds meer protesten er komen van veel kanten
zoals van politieken partij voor de dieren ,natuur beschermers ,VVM ,sportvissers e,d

als je er veel over hoort vertellen en lezen dan kom je plots toch wel vreemde dingen tegen
zoals wat ton al aanhaalde (zo weining verval 6,5 meter )
maar wat veel vreemder is dat de waterstand van de laatste
5jaar aangeven dat er 5maanden van het jaar een lage waterstand is .
tevens zal men maar een beperkte hoeveelheid water mogen ontrekken uit de maas daar anders
de veiligheid van de scheepvaart in gevaar kan komen .
de opwarming van het maaswater is schadelijk voor miljeu
veel vissen zullen sneuvelen in de centrale ( groenen stroom of rodenstroom ? )

daarbij gaat de aanleg van de vistrap in 2008 kosten 3,1 miljoen volledig verloren .
kosten bouw waterkracht centralen 42 miljoen (zonder tegenslag )
hoeveel Subsidie ze opstrijken word stil gehouden . Waarom ?
de miljoenen die in de visstand van verschillende bedreigden vissoorten ( zalm , forel , barbeel e.d ) zijn gestoken foettie.

gaat het hier werkelijk over schonen energie of gaat het hier over
schonen jaarlijkse subsidie gelden die de betrokken partijen gaan opstrijken .????

Marmaas said:
Ambitieus project zeg. Zeker voor nederland is waterkracht geen grote bron van energie, dus ik vind het wel van lef tonen dat ze dit opstarten in ongunstige economische tijden. Ik ben ook benieuwd wat die andere waterkrachtprojecten waar ze in de text over spreken dan wel niet zijn.

wim zei:
Waterkrachtcentrale Borgharen wordt eindelijk gebouwd
23-02-2010

De waterkrachtcentrale bij de stuw in de Maas in het Limburgse Borgharen wordt dan eindelijk gerealiseerd. Vier partijen - Arbra, International Hydro, Greenchoice en World Improvement Money –gaan samen de waterkrachtcentrale ontwikkelen. De vergunningen hiervoor zijn rond, zo maken de bedrijven vandaagbekend.

De geplande waterkrachtcentrale in Borgharen wordt met een vermogen van 11 MW de grootste waterkrachtcentrale die de afgelopen 25 jaar in Nederland is gebouwd, en een van de drie grootste van Nederland. De investeringssom wordt geschat op zo'n 42 miljoen euro. De centrale heeft een geschatte jaarproductie van 46 miljoen kWh, wat overeenkomt met de energieconsumptie van zo'n 13.000 huishoudens.

Gideon Overwater, mede-oprichter en managing partner van International Hydro, zei: "Tot dusver waren we als International Hydro alleen in Duitsland en Frankrijk actief in de bouw, renovatie en exploitatie van waterkrachtcentrales. Er zijn in Nederland eenvoudigweg weinig mogelijkheden om deze duurzame energiebron te ontwikkelen. Deze kans om als Nederlands bedrijf onze ervaring ook in Nederland in te kunnen zetten maakt dit project voor ons zeer bijzonder.”

Voor de bouw van de waterkrachtcentrale in Borgharen is hele lange adem nodig geweest: in 2001 nog staakte Essent het plan om op dezelfde plek bij de stuw in de Maas een waterkrachtcentrale te bouwen. Dat de plek nu weer in beeld is, is niet onlogisch want hier is het verval on-Nederlands groot: 4,5 meter. Ook nu namen vergunningstrajecten jaren in beslag vanwege onder andere de verplichte visgeleiding. “Dat is nu opgelost. Er wordt bij de centrale een visgeleidingssysteem aangelegd. Momenteel zijn we in afrondende gesprekken met Rijkswaterstaat over de beste opzet en ook over eventuele aanvullende compensatie”, aldus directeur Alex Schoep van International Hydro.

Directeur Anton van der Boom van Arbra is jaren bezig geweest deze vergunningen voor elkaar te krijgen: 'Mijn jarenlange droom om door middel van de ontwikkeling van een waterkrachtcentrale de energiepotentie van de Maas bij Borgharen te benutten wordt steeds meer realiteit. Door de aanvullende ervaring en de organisatorische en financiële slagkracht van mijn nieuwe partners zijn aan onze kant nu alle randvoorwaarden ingevuld om de centrale daadwerkelijk te kunnen realiseren.'

Bron: International Hydro

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
dit zal weer een gehele verandering teweeg brengen in de omgeving
tja wie is nu de grootste TROL :-)))))

het zijn dan wel niet de letterlijke woorden maar komen wel op precies het zelfde neer
meneer T :-))))

ton zei :
marmaas ik dacht dat je voor waterkracht centrale kracht nodig had van water. zoooo,n groot verval is er toch niet ??? (enkele meters )
Added by ton at 9:30am on March 22, 2010
Ha toevallig log ik weer een keertje in. Ik volg de discussie niet helemaal, dus misschien in mijn reply niet to the point.

Die 4,5 m verval lijkt mij groot genoeg als het maar om voldoende liters water gaat. De berekende opbrengst van 11 MW daar geloof ik wel in.
Echter is 11 MW veel? Een normale standaard windmolen die niet al te groot is levert zo'n 500kW. Dus de stuw levert het equivalent van 22 windmolens. In dat opzicht lijkt het mij best veel en de moeite waard. Aan de andere kant worden er tegenwoordig ook windmolens gerealiseerd van 4 MW, Met 5 van die grote molens ben je er dus ook al. Dan nog vind ik zo'n stuw best wel de moeiste waar. Persoonlijk vind ik een stuw qua landschapsvervuiling mooier dan 5 grote windmolens.
Aan beide manieren van energieopwekking zitten nadelen. In de stuw zullen de vissen het slachtoffer worden, bij een windmolen heb je vogels die het onderspit delven.
Dus kortom...groene energie kost ook de natuur wat weer het mileu aantast.
Kan me niet voorstellen dat daar geen oplossingen voor zijn.

Maar ben het wel eens met Marmaas dat het minder landschaps vervuiling is zo een stuw.
Alleen denk ik dat in een stuw meer vissen dood zullen gaan dan vogels door windmolens.
Er zijn vast oplossingen te vinden voor de milieuschade, maar ook groene energie heeft een vuil randje, het beton en het metaal voor stuwen en windmolens zal ook in een fabriek geproduceerd worden. 100% groen bestaat namelijk niet.
Hoeveel vissen door gaan in een stuw en hoeveel vogels dood gaan aan windmolens, daar heb ik geen idee van. Ik gok dat er meer vissen vermalen worden, maar misschien vergis is mij. Alles heeft zijn voor en nadelen en voor mij valt de voorkeur voorlopig uit naar de stuw, maar ik laat mij graag overtuigen van het omgekeerde.

Fugazi said:

Maar ben het wel eens met Marmaas dat het minder landschaps vervuiling is zo een stuw.
Alleen denk ik dat in een stuw meer vissen dood zullen gaan dan vogels door windmolens.
welkom back Marmaas
zelf hou veel van de natuur en ben er ook een genieter van
groenestroom is mooi maar zoals je al aangaaf er sneuvelen heel heel veel vis in zulke
waterkrachtcentralen .
er zijn bepaalden technieken getest om dit zoveel mogelijk tevoorkomen maar ze zijn tot nu toe
niet toegepast , waarom niet , is teduur .
maar wel zoals in borgharen de in 2008 aangelegde vistrap voor 3,1 miljoen zodat de vissoorten zalm ,forrel en de met uitroeiende bedreigde soorten een beteren doorgang bij de stuw kregen moet nu plots gaan verdwijnen ,
verder als het duren systeem niet word toegepast is alles wat men de laatste tig jaar heeft uitgegeven aan het kweken
en uitzetten van gekweekte bedreigde soorten zoals meerval ,zalm ,forrel en noem maar op welk ook velen mijoenen heeft gekost weg .
daar bij is mijn bedenkingen niet gebaseerd op het verval van de een zeg 4 meter de ander zes meter
maar dat verschil maakt volgens mij niet echt veel uit .
maar de turbines hebben water nodig heel veel water daar zal iedereen het mee eens zijn denk ik ,
gaat men al dat water van de scheepvaart stelen of gaat men nu de stuwwen geheel sluiten zodat de beneden maas
achter de stuw geheel droog komt teliggen ?

allemaal vragen waar geen antwoord op tekrijgen is net zo op de vragen als is de opbrengst van de opgewekten stroom
door de centralen velen malen financieel groter dan wat de bedrijven van waterkracht centralen aan subsidie's gaan krijgen .

daarom vraag ik mij af gaat het hier om groenen stroom opwekken of gaat men zich verrijkken
aan de subsidie gelden ?

en waarom stel ik deze vragen dat zal eerlijk zeggen
ik ben een sportvisliefhebber

Marmaas said:
Er zijn vast oplossingen te vinden voor de milieuschade, maar ook groene energie heeft een vuil randje, het beton en het metaal voor stuwen en windmolens zal ook in een fabriek geproduceerd worden. 100% groen bestaat namelijk niet.
Hoeveel vissen door gaan in een stuw en hoeveel vogels dood gaan aan windmolens, daar heb ik geen idee van. Ik gok dat er meer vissen vermalen worden, maar misschien vergis is mij. Alles heeft zijn voor en nadelen en voor mij valt de voorkeur voorlopig uit naar de stuw, maar ik laat mij graag overtuigen van het omgekeerde.

Fugazi said:

wim said:
tja wie is nu de grootste TROL :-)))))

het zijn dan wel niet de letterlijke woorden maar komen wel op precies het zelfde neer
meneer T :-))))

ton zei :
marmaas ik dacht dat je voor waterkracht centrale kracht nodig had van water. zoooo,n groot verval is er toch niet ??? (enkele meters )
Added by ton at 9:30am on March 22, 2010

er is maar een drol op het forum
die steeds er iets bijschrijft wat een ander niet gezegt heeft
plus je suggereert weer lekker op los
leer eens een keer lezen en schrijven..
zie je eigen verhaal. 6,5 meter waar staat dat dat ik dat geschreven heb..
meneer T :-)))) :
zei wim

het word steeds duidelijker waarom u niet meer welkom bent
bij en op velen plaatsen en meer zeg ik er niet op :-)))))))

en voor de duidelijkheid :-))))) betekent hahahaa :-)))))
http://ruimtelijkeplannen.maastricht.nl/A15E1F05-E293-4AC7-8651-113...

veel intressanten informatie helaas wederom weer niets over de subsidie's
wel geeft men er in toe dat de maas een unieke rivier is en met geen enkele rivier tevergelijkken is :-))))

inderdaad uniek want als het mooi droogweer is zoals afgelopen paar maanden was komt er bijna
geen druppel water over de stuw :-))))
en zeggen de geleerden niet dat zulks extreem weer in de toekomst meer is teverwachten :-))))

als men met de situatie van de waterstand bij de stuw van Borgharen bekent is dan
weet men dat men in een warme lenten en de zomer achter de stuw over kan lopen zonder
natten voeten tekrijgen (waterstand 3750 tot 3800) .
en als men nu alleen de laatste jaren pakt dan zou over een periode van 2 tot 3 maanden al
onvoldoende water beschikbaar zijn om stroom tewinnen en niet zoals men vekondigt 10 dagen per jaar :-)))))))
en nu plaats ik nog een meting van dagen met extremen regenval in het stroom gebied Frankrijk,Belgie en Nederland .
Vijf kandidaten voor opvolging Gerd Leers

Voor de vacante functie van burgemeester van Maastricht hebben zich vijf gegadigden gemeld. Dat maakte gouverneur Leon Frissen donderdag bekend.
ANP

De kandidaten zijn allen man. Drie sollicitanten zijn lid van de VVD, een van het CDA en een van D66. Alle kandidaten zijn politiek-bestuurlijk actief. Naar verwachting hakt de gemeenteraad van Maastricht midden oktober de knoop door. Maastricht zoekt een nieuwe eerste burger na het gedwongen opstappen van CDA'er Gerd Leers als burgemeester, begin dit jaar. Het burgemeestersambt wordt sindsdien waargenomen door PvdA'er Jan Mans.

de limburger online .
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
waarom worden de burgers van Maastricht de namen onthouden
van deze 5 kandidaten ??

Antwoorden op discussie

RSS

Volg Mtricht

TWITTER

FACEBOOK

© 2012   Gemaakt door Mtricht.

Banners  |  Een probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden